چه چیزی یک مدیر استارتاپ را قدرتمند می‌کند؟

در این مطلب خواهید خواند:

تفاوت‌های بزرگی در مدیریت استارتاپ و حتی فرهنگ آن با شرکت‌ها وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود که تبدیل شدن به یک مدیر استارتاپ چندین درجه سخت‌تر باشد.

هر فردی برای تبدیل شدن به یک مدیر استارتاپ قدرتمند، باید به خوبی وظایف خود را انجام دهد. مدیر نیز مانند دیگر اعضای تیم وظایفی دارد که این وظایف در میزان قدرت و اثرگذاری او بین افراد تیم تأثیر دارد. وظایف یک مدیر استارتاپ شامل مدیریت و رهبری او می‌شود. هر یک از این موارد اصول و توضیحاتی دارد که در ادامه این مقاله به آنها می‌پردازیم.

وظایف یک مدیر استارتاپ

چیزی که تمامی مدیران استارتاپ باید بدانند، وظایف خودشان است. دو وظیفه اصلی یک مدیر استارتاپ، مدیریت و رهبری است. این دو وظیفه، به موفقیت یک استارتاپ در مسیر خود کمک بزرگی می‌کند. البته در بیشتر مواقع این دو وظیفه با یکدیگر اشتباه گرفته. در ادامه، هر یک از این وظایف را برای شما شرح خواهیم داد.

نقش مدیریت یک مدیرعامل

برای شناخت نقش مدیریت یک مدیرعامل، می‌توانید از یک چرخه پنج مرحله‌ای استفاده کنید. این چرخه شامل:

1- تعریف استراتژی: در این مرحله، مدیرعامل باید یک نمودار استراتژی برای مسیر پیشرفت شرکت آماده کند.

2- استخدام افراد مناسب: او در این مرحله برای مدیریت بهتر، باید به دنبال افرادی حاذق باشد تا بعد از استخدام بتوانند به مسیر پیشرفت تیم و اجرای نمودار استراتژی کمک کنند.

3- تعیین اهداف: او برای تیم خود باید اهدافی در مسیر پیشرفت تعیین کرده و اعضای تیم را به اجرای اهداف تشویق کند.

4- کمک به افراد تیم در مواقع لزوم: حال که افراد تیم در مسیر اهداف قرار گرفتند، باید همیشه به کمک آنها بیاید. یعنی زمانی که تیم به مشکلی بر می‌خورد یا از مسیر اهداف خارج می‌شود، مدیرعامل باید به آن کمک کند تا به مسیر بازگردند.

5- نظارت بر روی تیم: در مرحله آخر مدیریت، مدیرعامل به مرحله اول بازمی‌گردد و نمودار استراتژی را بررسی می‌کند. اگر این نمودار استراتژی به تغییر نیاز داشت، آن را تغییر می‌دهد و مجددا این مراحل را برای تیم اجرا می‌کند.

این مراحل، وظایف اصلی یک مدیرعامل برای مدیریت شرکتش است. شما به عنوان مدیرعامل باید به یاد داشته باشید که این مراحل بهتر است که حداقل ماهی یکبار در شرکت اجرا شود. بعد از اجرا شدن این مراحل، متوجه خواهید شد که چه تأثیر مثبتی بر روند مدیریت شما دارند.

نقش رهبری یک مدیرعامل

مدیریت از اصلی‌ترین وظایف یک مدیر است ولی نباید فراموش کرد که مدیرعامل یک وظیفه دیگری هم دارد. پس نباید تمام وقت و انرژی شما به عنوان مدیرعامل بابت مدیریت و اجرای مراحل بالا صرف شود. شما باید مقداری از وقت و انرژی خود را نیز صرف رهبری استارتاپ کنید.

چرخه رهبری یک مدیرعامل شامل سه مورد است که عبارت‌اند از:

1- افراد تیم

2- ساخت یک چشم‌انداز

3- فرهنگ

در واقع، تنها تمرکز بر روی مدیریت یک تیم می‌تواند شما را از رهبری آن دور کند. باید بدانید که در دنیا مدیران لایق و خوب زیادی وجود دارند ولی مدیرانی که به رهبر تیم خود نیز تبدیل شوند، اندک هستند. رهبری درست دقیقا همان چیزی است که شرکت و تیم شما را به یک گروه شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند. از آن جایی که رهبری یک استارتاپ تقریبا 10 برابر از رهبری یک شرکت با استانداردهای اصلی، سخت‌تر است. به همین دلیل، رهبری مدیرعامل در استارتاپ باید درست و دقیق باشد.

رهبری یک تیم، به مراتب از مدیریت آن نیز سخت‌تر است. شما برای رهبری یک استارتاپ، باید ابتدا خود را به الگوی مورد نظر تبدیل کنید. منظور از الگوی مورد نظر چیست؟ شما به عنوان مدیرعامل، باید الهام بخش باشید. تمام افراد تیم به شما نگاه می‌کنند و الگو می‌گیرند. پس، در مرحله اول رهبری، باید خود را به چیزی که دیگر افراد تیم را تشویق می‌کنید، نزدیک شوید.

چرخه رهبری یک مدیرعامل

همان‌طور که گفتیم، رهبری یک تیم شامل سه مرحله فرهنگ، ساخت یک چشم‌انداز و افراد تیم می‌شود. حال می‌خواهیم هر یک از این موارد را برای شما شرح دهیم تا تصویری دقیق‌تر نسبت به رهبری یک استارتاپ به دست آورید.

افراد تیم

افراد تیم شما نقش مهمی در روند رشد یک استارتاپ را دارند. در اوایل شروع و راه اندازی یک استارتاپ، این موضوع اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. آیا تابه‌حال به اهمیت استخدام افراد تیم فکر کرده‌اید؟

افراد تیم تأثیرات مستقیم و ترکیبی بر روی استارتاپ شما می‌گذارند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در مرحله استخدام افراد، کمی با آرامش و دقت بیشتری عمل شود. زمانی که استخدام را به درستی انجام دهید، تازه نوبت به رهبری افراد می‌رسد.

برای رهبری افراد تیم، باید مانند رهبران ارشد، قبل از هر چیزی به شرکت، محصول و افراد تیم خود اهمیت دهید. یعنی آنها را در اولویت بگذارید. به افراد تیم خود این احساس را بدهید که مهم هستند. این احساس منجر به اهمیت بیشتر و علاقه بیشتر نسبت به کار در افراد تیم می‌شود. دو راه برای ابراز اهمیت به افراد تیم وجود دارد که در ادامه می‌خواهیم آنها را به شما پیشنهاد دهیم.

با افراد تیم خود وقت بگذرانید. حتما نباید این کار را در زمانی مشخص انجام دهید. هر زمان که وقت آزادی داشتید، به پیش افراد تیم بیایید. کمی با آنها گفت‌وگو کنید. حتی می‌توانید چند تفریح دوستانه را با افراد تیم خود امتحان کنید.

به صحبت‌های افراد تیم گوش دهید. در بحران‌ها و مسائل خاص، از افراد تیم مشورت بگیرید. یک جلسه‌ای برگزار کنید و در آن، از افراد بخواهید که نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند.

فرهنگ

فرهنگ استارتاپی از دور کمی آزادانه‌تر و لذت‌بخش‌تر از فرهنگ شرکت‌های استاندارد به نظر می‌رسد. به همین دلیل، بسیار از شرکت‌ها علاقه دارند که از فرهنگ استارتاپی در شرکت خود استفاده کنند. ولی باید بدانید که این فرهنگ، تنها چیزهایی که دیگر افراد می‌بینند، نیست. از دیدگاه رهبری، شما هر رفتاری که به عنوان مدیرعامل انجام دهید، به یک لحن برای فرهنگ تبدیل می‌شود.

چندین روش برای ترویج فرهنگ برای رهبران یک تیم وجود دارد که این روش‌ها شامل:

  • کارهایی که به طور تیمی انجام می‌شوند، با سرعت بالاتری نسبت به کارهای فردی پیش می‌روند. پس افراد تیم را به انجام کارها به طور گروهی تشویق کنید.
  • علاقه افراد تیم را به برقراری ارتباط و ایجاد شفافیت بیشتر کنید.
  • افراد تیم را به مبارزه برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر تشویق کنید. این یک موضوع طبیعی است که افراد بعد از رسیدن به یک موفقیت، رضایتی از خود به دست می‌آورند که ممکن است آنها را از تلاش بیشتر بازدارد.
  • افراد را به خودآگاهی تشویق کنید. نه تنها افراد تیم، بلکه مدیران نیز باید به خودآگاهی درستی نسبت به خود برسند تا بتوانند تصمیم‌های درست و قوی بگیرند.
  • با در نظر گرفتن سختی‌های موجود در مسیر، به رسیدن به اهداف، خوش‌بین باشید و این موضوع را به افراد تیم نیز انتقال دهید. زیرا، هر چه امید به آینده و موفقیت بیشتر باشد، میزان تلاش افراد نیز بیشتر می‌شود.

چشم‌انداز

داشتن یک چشم‌انداز دقیق و شفاف می‌تواند به رهبری یک تیم کمک بزرگی کند. تصور شما از یک چشم‌انداز چیست؟

در هنگام استخدام افراد در استارتاپ، به آنها گفته می‌شود که در ازای یک حقوق نسبتا کم، باید کار خوبی ارائه شود. این موضوع دقیقا برعکس طبیعت یک انسان است. تمامی ما، توقع داریم که در ازای کار خوب و درستی که انجام می‌دهیم، پاداشی درخور دریافت کنیم. پس ممکن است این موضوع برای رهبری یک استارتاپ سخت باشد.

شما به عنوان رهبر استارتاپ باید یک چشم‌اندازی شفاف برای افراد تیم خود بسازید. آینده تیم را برای آنها شفاف سازی کنید. به آنها این اطمینان را بدهید که در آینده، تمامی این تلاش‌هایشان بی پاداش نخواهد ماند. به آنها نشان دهید که چه نقش مهمی در رسیدن به این چشم‌انداز بزرگ دارند.

این چشم‌انداز تقریبا همان استراتژی مسیری است که در بالاتر به عنوان اولین مرحله مدیریت بیان کردیم. برای استفاده از این استراتژی در رهبری تیم خود، باید آن را مدام برای افراد تیم بازگو کنید. در تایم‌های آزاد یا در جلسات، استراتژی جدید خود را با افراد تیم به اشتراک بگذارید. نقش آنها را در این مسیر به طور واضح و شفاف بیان کنید. این موضوع می‌تواند انگیزه افراد تیم را برای ادامه تلاش‌هایشان به خوبی بالا نگه دارد.

در آخر

برای تبدیل شدن به یک مدیرعامل قدرتمند استارتاپی، باید روزانه در حال یادگیری باشید. مدیریت و رهبری یک تیم همیشه سخت است؛ چه برسد به مدیریت و رهبری یک استارتاپ!

به همین جهت همه افراد نمی‌توانند از پس مدیریت و رهبری آن برآیند. بیان گذار یک تیم بودن نیز خود به تنهایی سخت است. پس با این تفاسیر رهبری و مدیریت آن نیز سخت تر است.

با دیگران به اشتراک بگذارید: