سرمایه‌گذاری

روش هوشمندانه جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ

در این مطلب خواهید خواند:

سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها ضروری است ولی یافتن سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها در مراحل اولیه دشوار است، داستان‌های موفقیت شرکت‌های بزرگ را بارها شنیده‌ایم، بسیاری از موفق‌ترین شرکت‌های جهان در ابتدا تنها شرکتی کوچک و به دنبال سرمایه‌گذار بودند. چگونه می‌توان بهترین راه را برای عبور از این مرحله اولیه و حیاتی یافت؟ در ادامه نکاتی را برای عبور از این مرحله و شیوه جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها معرفی می‌کنیم.

 

چه کسانی را در فهرست جستجوی خود قرار دهیم؟

برای بسیاری از کسب‌وکارها استفاده از شیوه‌های سنتی مانند گرفتن وام یا قرض کردن سرمایه اولیه راه‌حلی متداول است ولی در استارتاپ‌ها به دلیل ریسک بالا چنین شیوه‌ای توصیه نمی‌شود؛ در صورتی که وامی برای سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ خود دریافت کنید چه موفق شوید و چه شکست بخورید ملزم به بازپرداخت آن هستید درحالی که می‌دانیم نرخ موفقیت استارتاپ‌ها ۱۰٪ است. سال‌ها است که سرمایه‌گذاران با پذیرش ریسک بالا بر روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، انجل‌ها، مراکز رشد و سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرکتی از جمله مواردی هستند که برای کاهش هزینه‌های کسب‌وکار نوپای خود می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. در شیوه سرمایه‌گذاران خطرپذیر دریافت سهمی از استارتاپ مشکل بازپرداخت سرمایه اولیه دریافتی از دیگران را برطرف می‌کند. بهترین شیوه برای یافتن سرمایه‌‌گذار برای استارتاپ شما یافتن سرمایه‌گذارانی است که به ایده و استارتاپ شما اعتماد کرده و با همکاری و توافقی سرمایه‌ای در اختیارتان قرار دهند که در صورت موفقیت شما از حاصل این سرمایه‌گذاری سود ببرند. به این ترتیب موفقیت شما موفقیت سرمایه‌گذار نیز هست و در این مسیر همراهی بیشتری میان شما و سرمایه‌گذار شکل خواهد گرفت.

 

سرمایه‌گذاری یا پول هوشمند

سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها تنها با پول و ثروت امکان‌پذیر نیست. امروز پول هوشمند یعنی سرمایه‌گذاری با شانس موفقیت بیشتر برای افرادی که درک بالاتری از بازار دارند بسیار مطرح است. هوشمندی رمز موفقیت است. سرمایه‌گذارانی که به بازاری که در آن فعالیت می‌کنند آشنا هستند و با تجربه و دانش خود احتمالات را بهتر حدس می‌زنند و تصمیم‌گیری درست‌تری دارند همواره موفقیت بیشتری نسبت به دیگران دارند، اگرچه هنوز سرمایه موتور محرک کسب‌وکارها است ولی چطور سرمایه‌گذاری کردن و در چه زمینه و در چه زمانی نیاز به هوشمندی دارد.

فهرستی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تهیه کنید

یافتن سرمایه‌گذاری مطمئن و استفاده از تجربه سایر استارتاپ‌ها بسیار ارزشمند است. فهرستی از شرکت‌هایی مشابه خود را بیابید و به تحقیق در مورد سرمایه‌گذارانی که در گذشته در این استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کردند بپردازید. تهیه این فهرست باعث کاهش سرمایه‌گذاران بالقوه می‌شود و همچنین منجر به صرفه‌جویی در وقت سرمایه‌گذاران و شما می‌شود و از دلسرد شدنتان جلوگیری می‌کند. نتیجه این تحقیقات به شما کمک می‌کند چالش‌هایی که دیگران در مرحله جذب سرمایه‌گذار داشتند را بدانید و از پیش برای آن آماده باشید. با جستجو در مورد شرایط سرمایه‌گذاران می‌توانید در اولین مرحله درخواست خود را با شرکتی مطرح کنید که بیشترین احتمال برای سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارتان را از سوی او انتظار دارید.

 

شبکه ارتباطی خود را تقویت کنید

شبکه‌هایی مانند لینکدین می‌توانند به شما کمک کنند تا با افرادی که احتمالاً در جستجوی شخصی مانند شما هستند ارتباط برقرار کنید. همانطور که شما در جستجوی سرمایه‌گذار هستید سرمایه‌گذارن نیز از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا شما را پیدا کنند. این شبکه‌ها باعث اطلاع سرمایه‌گذارن از استارتاپ شما می‌شود و برند شما را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

 

لحن صمیمی برای معرفی خود انتخاب کنید

سرمایه‌گذارن می‌توانند شرکت‌های تجاری بزرگی باشند ولی در نهایت انسان‌هایی هستند که علاقمندند اشتیاق شما را برای کار مشاهده کنند. برای معرفی خود مقدمه کتاب‌گونه ننویسید. از لحن و بیانی منحصر به خود استفاده کنید. به صورت واضح و واقعی از خودتان صحبت کنید، بگویید چه کسی هستید، استارتاپ شما چه کاری انجام می‌دهد و کدام مشکل را حل می‌کند. از علاقه شخصی خود و تخصص‌هایتان صحبت کنید و نکاتی را که برای سرمایه‌گذاران به عنوان «فرصتی عالی» است در معرفی خود بیان کنید. سرمایه‌گذار برای آنکه در آینده ارزشی از موفقیت شما کسب کند و سودی برای شرکت خود فراهم کند چنین فرصتی را برایتان فراهم کرده است بنابراین بر نکات مثبت و ارزش‌آفرین خود تاکید کنید. شما برای سرمایه‌گذران ارزشمند هستید.

 

با شرکت سرمایه‌گذاری صادق باشید

اگر یک نکته در مورد همه سرمایه‌گذاران صادق باشد و منجر به جلب نظر آنها شود راستی و صداقت است. رابطه سرمایه گذار-استارتاپ یک رابطه پیچیده است. سرمایه گذار به استارتاپی که بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است اعتماد زیادی می‌کند و استارتاپ ارزشی را با کسی که به او اعتماد کرده سهیم می‌شود. اگر صادق باشید دیگران این موضوع را تشخیص می‌دهند. متقاعد کردن شرکت یا فردی برای اینکه سرمایه خود را بر روی کسب‌وکار نوپای شما سرمایه‌گذاری کند روندی طولانی است که تنها با صداقت کوتاه‌تر می‌شود. صداقت همیشه نتیجه می‌دهد و به نفع شماست، در مورد نکات مثبت و منفی خود صادق باشید چرا که سرمایه‌گذاران باهوش هستند و می‌دانند هر کسب‌وکاری دارای نقایص و نقاط ضعفی است.

 

 

منابع

failory

startupgrind

با دیگران به اشتراک بگذارید: