چگونه یک بیانیه ماموریت ایجاد کنیم و چرا استارتاپ ها به آن نیاز دارند؟

در این مطلب خواهید خواند:

هر استارتاپی برای رسیدن به اهداف خود، باید از یک راهنمای مسیر استفاده کند. این راهنمای مسیر فراتر از وظایف روزانه کارمندان و سود سه ماه آینده استارتاپ است. بیانیه مأموریت یک راهنمای مسیر برای استارتاپ‌ها است که کمک می‌کند تا در جهت اهداف و ارزش‌های خودشان حرکت کنند.

آیا کسب و کار شما بیانیه مأموریت دارد؟

با آماده سازی یک بیانیه مأموریت، شما می‌توانید اهداف و ارزش‌های کسب و کارتان را برای دیگران مشخص کنید. جزئیات بیانیه مأموریت شامل تمامی کارها و خدماتی است که شما به مشتریان، سهام‌داران، کارمندان و مالکان ارائه می‌دهید. البته بخش دیگری از جزئیات بیانیه مأموریت، شامل برنامه ریزی‌های شما برای رسیدن به اهداف و وعده‌های داده شده است. معمولا عبارات نوشته شده داخل بیانیه مأموریت، به صورت مختصر است و از زبانی عامیانه استفاده می‌شود.

اگر در حال حاضر برای کسب و کارتان بیانیه مأموریتی ندارید، مشکلی نیست؛ می‌توانید در اسرع وقت آن را آماده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که نوشتن بیانیه مأموریت به کمی تفکر و زمان نیاز دارد. زیرا، در عین حال که باید جالب و قانع کننده باشد، باید مخاطب را با اهداف و شایستگی‌های کسب و کار شما آشنا کند. اهداف ذکر شده در بیانیه مأموریت باید دست یافتنی باشند تا شما برای رسیدن به آنها تلاش کرده و مأموریت کسب و کارتان را انجام دهید.

تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید تا با هم یک پیش‌نویس از بیانیه مأموریت استارتاپ تهیه کنیم.

تعیین هدف

در ابتدای بیانیه مأموریت، به چند سؤال پاسخ دهید. شما چه کسی هستید؟ چه کسب و کاری دارید؟ کسب و کار شما چگونه راه اندازی شد؟ کسب و کار شما چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ خدمات ارائه شده از سوی کسب و کار شما چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ به این دسته از سؤالات، همراه با جزئیات، به شما کمک می‌کند تا دلیل حضور در یک تجارت را تعریف کنید و راحت‌تر بتوانید هدف خود را برای دیگران به اشتراک بگذارید.

احتمالا با دیدن این سؤالات، به فکر نوشتن یک مقاله بلند بالا به عنوان بیانیه مأموریت کسب و کارتان افتادید. ولی لازم به ذکر است که در بیانیه مأموریت، باید شلوغی را کنار بگذارید و بر اساس چهار عنصر اصلی، یعنی الهام، ارزش، ویژگی و معقولیت، آن را در مختصرترین حالت ممکن بنویسید.

به طور مثال، یکی از دستاوردهای معقول که امکان دست یابی به آن برای کسب و کارتان وجود دارد را بنویسید. این مورد بر اساس عنصر معقولیت است. یکی دیگر از موارد ذکر شده در بیانیه مأموریت می‌تواند نحوه برنامه ریزی برای پیشرفت و رسیدن به اهداف کسب و کارتان باشد.

اشتراک گذاری ارزش‌ها

چه ارزش‌هایی برای شما و کسب و کارتان مهم است؟ تمامی ارزش‌ها را بررسی کرده و در بیانیه مأموریت یادداشت کنید. البته، در مرحله قبلی که تعیین اهداف بود، در برخی از پاسخ‌ها، ممکن است به ارزش‌های کسب و کارتان پرداخته باشید.

به طور مثال، تصور کنید که شما یک کارخانه مثل چیپس، غلات و… دارید و تمامی محصولات تولید شده توسط شرکت شما، گیاهی هستند. پس یکی از ارزش‌های کسب و کار شما، تولید محصولات مغذی است. زیرا، به سلامت مشتریان خود توجه می‌کنید و برای آنها ارزش قائل هستید. همچنین، شما برای تولیدات خود با بسیاری از کشاورزان همکاری می‌کنید تا از سالم بودن مواد اولیه استفاده شده در میان وعده‌هایتان مطمئن باشید.

البته، شما نباید در بیانیه مأموریت خود، به گیاهی بودن میان وعده‌هایتان اشاره کنید. بلکه باید بگویید که این میان وعده‌ها مغذی هستند یا از مواد اولیه کاملا سالم و بدون ضرر تولید می‌شوند. به طور کلی، در بیانیه مأموریت باید بر روی یک یا دو ارزش تمرکز کنید و تنها به آنها بپردازید.

به اهداف و ارزش‌ها، جامه عمل بپوشانید!

حال که اهداف و ارزش‌های کسب و کار خودتان را در بیانیه مأموریت مشخص کردید، باید به آن عمل کنید. یعنی، مخاطب نباید بعد از مطالعه بیانیه مأموریت کسب و کار شما به این فکر کند که تمام این اهداف و ارزش‌ها تنها در حد یک حرف است. بلکه باید به مخاطب اثبات کنید که به تمامی این اهداف و ارزش‌ها عمل می‌شود و کسب و کار شما همیشه در حال تلاش برای رسیدن به این اهداف و ارزش‌ها است.

دقت کنید که بیانیه مأموریت نباید بیش از ۱۰۰ کلمه باشد. در حالت میانگین، تعداد کلمات یک بیانیه مأموریت، ۲۹ کلمه است. پس، در جملات خود، کلمات بیهوده را کنار بگذارید و از کلمات درخشان و اصلی استفاده کنید. کلمات رایج یا اصطلاحات تجاری پیچیده برای استفاده در بیانیه مأموریت مناسب نیستند. کلمات درخشان و خاص می‌توانند مخاطبان را جذب کنند و به تجسم بهتر آنها از تجارت و کسب و کار شما کمک کند.

تسلا یکی از شرکت‌هایی است که بیانیه مأموریت بسیار قوی دارد. تسلا در بیانیه مأموریت خود از کلمات خاصی استفاده کرده است. کلمه «شتاب» یکی از کلمات کلیدی در بیانیه مأموریت تسلا است. این کلمه برای نشان دادن فعالیت بالا در ارائه وسائل نقلیه الکتریکی توسط شرکت تسلا است که مخاطبان را بیشتر به آن جذب می‌کند. پس، شما نیز می‌توانید برای آماده سازی بیانیه مأموریت کسب و کار خودتان از دیگر بیانیه ماموریت‌های شرکت‌هایی بزرگ الگو بگیرید و از کلمات کلیدی آنها استفاده کنید.

بیانیه مأموریت، بیانیه چشم‌انداز نیست!

بسیاری از صاحبان کسب و کار، بیانیه مأموریت را با بیانیه چشم‌انداز اشتباه می‌گیرند. آیا هر دو این بیانیه‌ها به یک شکل نوشته می‌شوند یا هر دو آنها یک بیانیه هستند؟

پاسخ به این سؤالات، خیر است. زیرا بیانیه مأموریت تمام آنچه در حال حاضر در یک کسب و کار وجود را مطرح می‌کند. ولی بیانیه چشم‌انداز به آینده یک کسب و کار می‌پردازد که پس به اتمام رساندن اهداف بیانیه مأموریت، بر روی آن تمرکز شود.

آیا باید از بیانیه چشم‌انداز خود یک پیش‌نویس تهیه کرد؟ پاسخ به این سؤال، بله است. ولی قبل از تهیه پیش‌نویس بیانیه چشم‌انداز باید تفاوت آن را با بیانیه مأموریت بدانید. تنظیم بیانیه مأموریت برای یک کسب و کار در اولویت قرار دارد و بیانیه چشم‌انداز حتما باید پس از ارائه بیانیه مأموریت تنظیم شود. نکته مهم‌تر این است که شما باید تمرکز خود را ابتدا بر روی نشان دادن کسب و کارتان در لحظه بگذارید و سپس به چشم‌انداز آینده آن بپردازید.

آخرین مرحله تنظیم بیانیه مأموریت

حال که بیانیه مأموریت کسب و کار خود را تنظیم کردید، باید آن را به دست تمامی اعضای تیم استارتاپ خود برسانید. سپس، بیانیه مأموریت را با مشتریان کسب و کار خود به اشتراک بگذارید. البته، باید مطمئن شوید که تمامی اهداف و ارزش‌های ذکر شده در بیانیه مأموریت، هر روز در تجارت شما اجرا می‌شود.

در آخر

نوشتن بیانیه مأموریت را نباید دست کم گرفت. برای نوشتن آن وقت بگذارید و با تفکر دقیقی آن را بنویسید. زیرا یک بیانیه مأموریت قوی می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید: