سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی

نمونه موفق سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در حوزه فین‌تک

در این مطلب خواهید خواند:

در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی به عنوان ابزاری برای رشد و نوآوری در صنایع مطرح شده است. این تغییر شبیه انقلابی هیجان‌انگیز است که نسل‌های قدیمی صنعت را با نوآوری آشتی می‌دهد. در گذشته نوآوری به عنوان نابودکننده شیوه‌های سنتی تلقی می‌شد ولی امروز شرکت‌های معتبر و با سابقه، خود برای تغییرات آماده هستند و در راه ایجاد آن مشارکت می‌کنند.

سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی به معنی سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف بر روی استارتاپ‌های نوآورانه است با این شرط که نوآوری در حوزه صنعت آن‌ها باشد و مشکلی از بازار آن صنعت را رفع کند. شرکت‌ها بازار، شبکه، تخصص و تجربه زیادی در حوزه مشخص کاری خود دارند و ترکیب نوآوری با چنین داشته‌هایی احتمال موفقیت استارتاپ‌ها را نیز به شدت افزایش می‌دهد.

شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، GE و مایکروسافت از این نوع سرمایه‌گذاری نتایج شگفت‌انگیزی دریافت کردند. از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • قرار گرفتن در معرض بازارهای دست نخورده
  • توسعه پیشنهاد‌ها جدید
  • درک بهتر از پایگاه مشتری
  • حاشیه سود بیشتر

فهرست مزایای سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی همچنان ادامه دارد و همه این موارد به موفقیت تجاری و افزایش مدت زمان این موفقیت کمک می‌کند. سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی عامل موفقیت استارتاپ‌هایی است که در حوزه مشخصی مانند حوزه مالی، حمل و نقل یا سلامت فعالیت دارند. برای مثال شرکت بزرگ Daimler که شرکت‌های مرسدس بنز یکی از زیرمجموعه‌های آن است در حوزه حمل و نقل بر روی استارتاپ Car2Go سرمایه‌گذاری کرد. این استارتاپ یکی از پیشگامان خدمات به اشتراک‌گذاری اتومبیل سیار است که انقلابی در حمل و نقل به وجود آورده است.

اهمیت سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی برای فینتک

سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی یک استراتژی نوآوری متداول است که در آن یک شرکت اغلب بزرگ و معتبر از استارتاپ‌هایی در حوزه کاری مشابه خود پشتیبانی می‌کند. دسترسی به فناوری‌ها، بازارها و استراتژی‌های تجاری جدید بخشی از این حمایت‌ها است. حمایت از استارتاپ‌های شرکتی می‌تواند از طریق ابزارهای مختلفی از جمله مراکز رشد، شتابدهنده‌ها یا توسعه واحدهای نوآوری خارجی یا داخلی (کارآفرینی درون‌سازمانی) انجام شود.

بر اساس گزارش جدید CB Insights سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در صنعت مالی به رکورد جدیدی رسیده است. مجموع معاملات سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی که توسط بانک‌ها و سایر شرکت‌های خدمات مالی انجام شده است از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافته است Citi Ventures فعال‌ترین شرکت و پس از آن بازوی سرمایه‌گذاری شرکت گلدمن ساکس قرار گرفته است. فینتک به سرعت رشد می‌کند و یکی از موفق‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری و موفقیت استارتاپ‌های این حوزه استفاده از پشتیبانی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی است.

یک نمونه موفق در حوزه فینتک

برای درک بهتر نحوه عملکرد این نوع سرمایه‌گذاری یک نمونه الهام‌بخش این نوع سرمایه‌گذاری را در اینجا مرور می‌کنیم. شرکت‌هایی مانند DNB از دارایی‌های شرکت خود برای پرورش یک شرکت نوپا استفاده کرده است و با این کار مزیت رقابتی را در برابر رقبای احتمالی در بازار خود به دست آورده است. سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در حوزه مالی مزیت‌های فراوانی برای استارتاپ‌های مورد حمایت خود دارد از جمله دسترسی به بازار سنتی و مشتریان، سهولت بازاریابی، دانش پیشین نظام بانکی یا بازارهای سرمایه و دانش تخصصی بازار مالی

سرمایه‌گذاری DNB بر روی Vipps

DNB گروه خدمات مالی نروژی است که پس‌انداز، وام، بیمه، بازنشستگی و خدمات مشاوره‌ای را برای مشتریان فردی و شرکتی ارائه می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ با سرمایه‌گذاری خود Vipps را راه‌اندازی کرد، Vipps یک برنامه بانکداری بر روی تلفن همراه است که به کاربران امکان می‌دهد به جای شماره‌حساب از طریق شماره تلفن گیرنده پرداخت‌ها را انجام دهند کنند. این سرویس به هرکسی که کارت بانکی نروژی دارد امکان می‌دهد که صورت‌حساب‌ها و هزینه‌ها را پرداخت کند و یا به صورت مشترک این هزینه‌ها را با دیگران تقسیم کند. پرداخت گروهی بین دوستان، آشنایان، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها بخش دیگری از خدمات این استارتاپ است.

امروزه در نروژ Vipps تا حدودی جایگزین کارت‌های اعتباری، کارت‌های نقدی و پول نقد شده است زیرا خدمات آن بسیار آسان و راحت است.

در رستوران‌های نروژی افراد می‌توانند هزینه سفارش خود را Vipps کنند، یعنی بدون نیاز به پیشخدمت سفارش دهند و هزینه را پرداخت کنند. هواداران تیم نروژ می‌توانند بلیت هاکی خود را فوراً Vipps کنند. در خریدهای آنلاین نیز پرداخت سریع و بدون دردسر با Vipps انجام می‌شود.

عامل موفقیت Vipps چه بود؟

  • تمرکز بر روی راحتی کاربر
  • ایجاد مشارکت با همه بانک‌های نروژ
  • گسترش خدمات

سال ۲۰۱۹ Vipps با ۵ کیف پول اروپایی دیگر همکاری کرد تا خدمات خود را به خارج از مرزهای نروژ گسترش دهد. همکاری Alipay، Blucode، Pivo، ePassi، Momo Pocket و Pagaqui با Vipps با هدف ایجاد بزرگراه مالی بین مرزی که آسان و سریع باشد انجام شد و Vipps و خدمات آن را گسترش داد.

سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی آگاه

سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی آگاه نیز بر روی حوزه تخصصی خود یعنی بازارهای سرمایه متمرکز است و از استارتاپ‌هایی حمایت می‌کند که ایده و یا کسب‌وکار خلاقانه و مبتنی برا فناوری در این حوزه دارند. ما در سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی آگاه علاوه بر تأمین مالی استارتاپ‌ها، خدمات دیگری نظیر مشاوره‌های کسب‌وکاری (به واسطه تجربیات تحقیقات بازار و جامعه مخاطب ۶ میلیونی این مجموعه)، مشاوره و خدمات مالی (در حوزه مدیریت مالی و حسابرسی) و کمک به عرضه اولیه سهام استارتاپ‌ در بورس را نیز ارائه می‌کنیم.

منابع

Winning corporate ventures guaranteed to inspire you

Keys to Corporate Venture Capital Success

با دیگران به اشتراک بگذارید: