ده اشتباهی که بنیان گذاران هنگام جذب سرمایه مرتکب میشوند

در این مطلب خواهید خواند:

 

هر کسب و کاری در مراحل شروع کار خود به سرمایه‌ای مشخص نیاز دارد. حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا مثل گوگل یا فیس بوک هم نمی‌توانستند بدون جذب سرمایه فعالیت خود را آغاز کنند تا به این درجه برسند. پس تمام شرکت‌ها و پروژه‌های نوپا برای اینکه جانی به کسب و کار خود بدهند باید به دنبال جذب سرمایه باشند.

با این تفاسیر، جذب سرمایه یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مراحلی است که بنیان‌گذاران یک کسب و کار باید آن را با موفقیت و به درستی پشت سر بگذارند. ما در این مقاله قصد داریم اشتباهات رایجی که بنیان‌گذاران در حین جذب سرمایه مرتکب آن‌ها می‌شوند را بررسی کنیم.

10 اشتباهی که بنیان‌گذاران هنگام جذب سرمایه مرتکب می‌شوند

اگر کمی درباره این موضوع تحقیق کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که مطالب و توصیه‌های زیادی درباره «چگونگی جذب سرمایه از منابع مختلف» جمع‌آوری‌شده است اما درباره نکات مهمی که هنگام جذب سرمایه باید از انجام آن پرهیز کنید خیلی کم صحبت شده است. پس در ادامه با فهرستی از اشتباهات رایج بنیان‌گذاران حین جذب سرمایه آشنا خواهید شد.

بهینه سازی بیش از حد فرایند

بسیاری از بنیان‌گذاران در شروع کار خود، برای جذب سرمایه مورد نیاز به سراغ راه‌های عجیب و پیچیده می‌روند. در صورتی که برای جذب سرمایه، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که روی فرایند شرکت خود کار کنید. اگر شرکت خوبی داشته باشید می‌توانید سرمایه گذاران خوبی هم پیدا کنید.

شما برای اینکه اعتماد سرمایه گذاران خود را جلب کنید، باید با آن‌ها در کمال صداقت و دوستی صحبت کنید. باید برای آن‌ها مسائل زیادی را با جزئیات توضیح دهید. مسائلی همچون اهداف طولانی مدت شرکت، آینده شرکت، محصولات آن، مزایای رقابتی شرکت، سرمایه مورد نیاز، درآمد و سود ماهانه، سالانه و…

بهینه سازی بیش از حد شرایط

یکی دیگر از اشتباهاتی که هر فردی به عنوان بنیان‌گذار یک شرکت ممکن است انجام دهد این است که ارزش ایده و فعالیت شرکت خود را بیشتر از چیزی که هست نشان دهد. قطعاً همه افراد ایده و کار خود را ارزشمند می‌دانند. اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که ارزش کار خود را نزدیک به چیزی که در واقعیت وجود دارد تعیین کنید.

توجه داشته باشید که بالا بردن انتظارات افراد سرمایه گذار، سودی برای شما نخواهد داشت. توصیه‌ای که در این زمینه می‌توان به افراد بنیان‌گذار داشت این است که از مشاوره افراد متخصص و حرفه‌ای در ارزش گذاری شرکت خود استفاده کنند.

عدم ایجاد محیط رقابتی برای سرمایه گذاران

یکی از نکات حساسی که نباید حین جذب سرمایه فراموش کنید، ایجاد یک محیط رقابتی برای سرمایه گذاران است. غفلت از این کار ممکن است سرنوشت کسب و کار شما را تغییر دهد. شما برای جذب سرمایه در شرکت خود باید محیطی رقابتی در بین سرمایه گذاران موجود ایجاد کنید. به این صورت که بعد از گرفتن اولین پیشنهاد، شما باید پیشنهاداتی به سرمایه گذار مورد نظر بدهید که سایر سرمایه گذاران احساس خطر کنند و فکر کنند که فرصت خیلی خوبی را از دست داده‌اند.

با ایجاد این محیط رقابتی خواهید دید که چگونه همه چیز تغییر می‌کند. افرادی که تمایلی به بازدید از کسب و کار شما نداشتند با مشاهده این فضای رقابتی تبدیل به یکی از طرف‌داران اصلی شما خواهند شد.

داشتن برخورد مغرورانه، خصومت‌آمیز و آمیخته با بی‌احترامی با سرمایه گذاران

بخش بزرگی از موفقیت یک کسب و کار به رفتار و منش بنیان‌گذاران آن بستگی دارد. نوع رفتار شما به عنوان بنیان‌گذار و مؤسس یک شرکت با سرمایه گذاران نقش بسیار پررنگی در جذب سرمایه مورد نیاز دارد. فراموش نکنید که سرمایه گذاران هم افرادی مثل شما هستند که به ادب و نوع برخورد آدم‌ها توجه زیادی دارند.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که اگر برخوردی صمیمانه و دوستانه با سرمایه گذاران یک پروژه داشته باشند، ممکن است حسن خلق آن‌ها را به نیازی که به آن سرمایه دارند نسبت دهند و نتیجه معکوسی حاصل شود. در صورتی که این گونه نیست! اگر شما برخوردی صمیمانه با سرمایه گذاران داشته باشید، قطعاً تمایل آن‌ها به کار کردن با شما بیشتر می‌شود و نگاه محترمانه‌تری به شما خواهند داشت.

نشنیدن «نه!»

شما به عنوان بنیان‌گذار یک کسب و کار نوپا، باید آمادگی لازم برای صحبت کردن با سرمایه گذاران مختلف را داشته باشید. همچنین باید از این موضوع نیز آگاه باشید که در مقابل صحبت‌های شما، ممکن است هر پاسخی به شما داده شود. پس توقع دریافت پاسخ منفی و «نه» را از افراد سرمایه گذار داشته باشید. اما نا امید نشوید و به اصرار بیهوده نپردازید. دلیل این پاسخ اهمیتی ندارد، زیرا شما نباید فرصت خود را از دست بدهید و باید در اسرع وقت به سراغ دیگر افراد سرمایه گذار بروید و انرژی باقیمانده خود را برای صحبت کردن با افراد جدید خرج کنید.

نداشتن سرمایه گذار اصلی

بسیاری از بنیان‌گذاران در شروع کار خود برای جذب سرمایه سعی می‌کنند تا نظر گروهی از سرمایه گذاران را به خود جلب کنند و از آن‌ها کمک بگیرند. در چنین شرایطی اکثر این سرمایه گذاران با مبالغ کمی سرمایه گذاری می‌کنند. سپس شما با یک نگاه کلی به شرکت، می‌بینید که کسب و کار مورد نظرتان هیچ سرمایه گذار اصلی و قدرتمندی ندارد. در واقع کسب و کار شما هزینه‌های خود را با مبالغ خرد و از طریق افراد مختلف تأمین می‌کند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که وجود یک سرمایه گذار اصلی و قدرتمند در یک پروژه، تأثیر خیلی زیادی روی موفقیت آن دارد، زیرا چنین سرمایه گذارانی معمولا درخواست گزارشات ماهانه یا هفتگی از روند فعالیت شرکت دارند و طی جلسات مرتبی که با بنیان‌گذاران می‌گذارند، روند رشد پروژه را بررسی می‌کنند. این انرژی و پیگیری روی ایجاد انگیزه برای تیم توسعه دهنده تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

ضعف در برقراری رابطه و تعامل

اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید، متوجه می‌شوید که معمولا بنیان‌گذارانی که با بی‌حوصلگی و از روی یک الگوی رفتاری خشک و مشخص با سرمایه گذاران خود ارتباط برقرار می‌کنند، موفقیت‌های زیادی در کسب و کار خود به دست نمی‌آورند. شما برای اینکه بتوانید رابطه خوبی با سرمایه گذاران خود داشته باشید، باید بخش‌های هیجان‌انگیز و فعالیت‌های خلاقانه کسب و کار خود را انتخاب کرده و درباره آن‌ها با اشتیاق کامل صحبت کنید.

ایجاد این هیجان در سرمایه گذاران، ذوق آن‌ها را برای همکاری افزایش می‌دهد. ضمن اینکه باید توجه داشته باشید حرف‌های خود را صادقانه و بدون اغراق بیان کنید. همان‌طور که از قدیم گفته‌اند «هر سخن کز دل براید لاجرم بر دل نشیند»؛ اگر شما هم درباره روند کاری، تصمیمات آینده خود، هدف خود از انجام فعالیت مورد نظر و… صادقانه صحبت کنید، قطعاً سرمایه گذاران هم متوجه صداقت کلام شما می‌شوند و تمایلشان به همکاری با شما بیشتر می‌شود.

عدم اطمینان از اعتبار سرمایه گذار مورد نظر

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که شما قبل از اینکه همکاری خود را با شخصی تحت عنوان سرمایه گذار شروع کنید، باید سوابق و تاریخچه فعالیت‌های او را چک کنید. بخش زیادی از موفقیت‌های آینده شرکت شما به اعتبار سرمایه گذار انتخابی شما بستگی دارد.

یک سرمایه گذار خوب و مطمئن می‌تواند ارزش و اعتبار شرکت شما را چند برابر کند و یک سرمایه گذار بد می‌تواند شما را قبل از رسیدن به هرگونه موفقیت، ورشکسته کند. پس قبل از اعتماد به سرمایه گذار مورد نظر خود، چندین ساعت با او صحبت کنید و از شرکت‌های طرف قرارداد یا سابقه کاری او اطلاعات کافی به دست آورید.

نبود دید روشن و ثبات فکری

شما به عنوان یک بنیان‌گذار باید همیشه به خاطر داشته باشید که مالک اصلی ایده و پروژه خودتان هستید. پس بهتر از هر کس دیگری باید به جزئیات، مشکلات احتمالی و سیستم کار خود مسلط باشید. بنابراین شما باید با دیدی روشن و ثبات فکری کامل با سرمایه گذاران خود صحبت کنید.

متأسفانه بسیاری از بنیان‌گذاران در طی جلساتی که با سرمایه گذاران خود دارند به دلیل سستی در عقیده، از تصمیمات و اهداف اصلی خود غافل می‌شوند و به سمت نظرات سرمایه گذاران مایل می‌شوند. شما به عنوان یک فرد باهوش، باید به تمام حرف‌های سرمایه گذاران گوش دهید و در نهایت با توجه به محکم بودن روی هدف اصلی کار خود، توضیحات لازم را به آن‌ها بدهید.

عدم آگاهی در نکته‌های ابتدایی و بیسیک

زمانی که نوبت به جذب سرمایه برای شروع فعالیت یک کسب و کار می‌رسد، دو سؤال کلی به وجود می‌آید که بنیان‌گذاران شرکت باید توانایی پاسخ دادن به آن‌ها را داشته باشند:

  • آیا اعضای تیم پروژه از وظایف خود آگاهی دارند؟
  • آیا اعضای تیم پروژه توانایی انجام وظایف خود را دارند؟

یک شرکت نوپا زمانی موفق می‌شود که مؤسسان آن از این اطلاعات آگاهی کامل داشته باشند و زمان جذب سرمایه بتوانند با تسلط کافی درباره آن‌ها با سرمایه گذاران مورد نظر صحبت کنند.

در آخر

سرمایه گذاری در یک کسب و کار نوپا برای افراد سرمایه گذار در هر مبلغی که انجام شود یک ریسک است. از طرفی این همکاری برای بنیان‌گذاران کسب و کار هم یک مرحله حیاتی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است. پس شما باید به عنوان بنیان‌گذار یک شرکت تسلط کافی روی امور پروژه و ایده خود داشته باشید و با توجه به اهداف و نیازی که دارید، سرمایه گذار مورد نظر خود را پیدا کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تا ده مورد از رایج‌ترین اشتباهاتی که حین جذب سرمایه توسط بنیان‌گذاران اتفاق می‌افتد را بیان کنیم تا شما نیز با آگاهی کامل از این مسائل به سراغ یک سرمایه گذار مناسب بروید.

 

با دیگران به اشتراک بگذارید: