چگونه یک تیم استارت آپی عالی بسازیم؟

در این مطلب خواهید خواند:

چگونه یک تیم استارتاپی عالی بسازیم؟ 

نکاتی که باید هنگام ایجاد یک تیم استارتاپی خوب به خاطر بسپارید….

یکی از جملاتی که غالبا می‌شنویم: ” کار تیمی سبب به حقیقت پیوستن رویاها می‌شود.” است. سفر هر استارتاپی به سوی موفقیت با  داشتن یک تیم عالی آغاز می‌شود. این تیم تعیین خواهد کرد که آیا استارتاپ به نمونه‌ای از کسب و کاری موفق تبدیل می‌شود یا جایی در آینده نخواهد داشت. طبق آمار، نداشتن تیم مرکزی مناسب، سومین فاکتور بزرگ شکست استارتاپ‌ها است. حدود 18 درصد از استارتاپ‌ها به واسطه نا کارآمد بودن تیم اجرایی شکست می‌خورند. همچنین نرخ شکست استارتاپ‌ها، به طور کلی، 44 درصد است که در کنار ناکارآمد بودن تیم اجرایی، رقم قابل توجهی خواهد شد. اینکه استارتاپی، بتواند به شکلی فردی، متشکل از فقط یک نفر، جلو برود، وجود ندارد. اگر به داستان‌های شکل گیری استارتاپ‌های موفق توجه کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها همیشه، تمام موفقیت خود را مدیون تیم خود هستند. در نهایت اگر به راه اندازی استارتاپ خود فکر می‌کنید، قبل از شروع، از داشتن یک تیم عالی، مطمئن شوید. در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم چه راهکارهایی برای ساخت یک تیم استارتاپی موفق وجود دارد. بنابراین ادامه این مقاله را از دست ندهید.

چگونه یک تیم استارتاپی بسازیم؟

تیمی که به یک هدف واحد اعتقاد دارد و برای رسیدن به آن تلاش خستگی ناپذیری از خود نشان می‌دهد، به نوعی، موفقیت خود را تضمین می‌کند. البته در ادامه خواهیم دید، همه‌چیز به این سادگی نیست و فاکتورهای موثر در یک استارتاپ بسیار بیشتر هستند. با تجزیه و تحلیل در مورد آنچه که یک تیم عالی را می‌سازد، به دو مورد زیر، که در ساخت تیم استارتاپی عالی، بسیار مهم هستند بر می‌خوریم.

داشتن چشم انداز

لازمه شروع استارتاپ شما، داشتن یک چشم انداز و تعیین هدف کلی مجموعه است. تیم‌هایی که از این موضوع آگاه هستند و با هوشیاری در راه تاسیس استارتاپ قدم می‌گذارند، بسیار بهتر از تیم‌هایی که فرآیند فکری روشنی ندارند، عمل خواهند کرد. با اینکه فداکاری و پشتکار ویژگی‌های بسیار پایه‌ای و خوبی هستند، اما به تنهایی کافی نیستند. همه‌ی افراد باید در یک قایق، ردیف و یک راستا باشند تا استارتاپ شما همچون قایقی سوار بر مواج به جلو حرکت کند. با این حال، هر استارتاپ به یک برتری (Edge) نسبت به رقبای خود نیاز دارد.

این برتری دقیقا همان انگیزه‌ایست که سبب می‌شود، افراد تیم شما بخواهند در راستای رسیدن به مقصد پارو بزنند و تمایل به همکاری در جهت رشد شرکت، داشته باشند. برای تحقق این هدف، شما باید تک تک افراد تیم خود را متقاعد کنید و کاری کنید که آن‌ها به دیدگاه شما اعتقاد پیدا کنند. چشم انداز شما باید در نهایت منجر به بهتر شدن زندگی مشتریان شما شود. هر یک از اعضای تیم باید به طور جداگانه در این مورد، احساس مسئولیت کند.

فرآیند استخدام و گسترش تیم

فرآیند استخدام یک تیم رویایی چگونه انجام می‌شود؟ در این مورد نه دفترچه راهنمایی وجود دارد و نه سیاست‌های از پیش تعیین شده منابع انسانی. بنابراین، این روند می‌تواند دشوار باشد و شما را برای جذب نیروهای مناسب، با چالش روبرو کند. داشتن شخصیتی دوست داشتنی، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. در زمان استخدام، بر اساس نقش‌ها و مسئولیت‌های افراد، هدف استارتاپ را تعریف کنید. پروفایل‌های لینکدین افراد را جستجو کنید تا با شخصیت افراد بیشتر آشنا شوید. سعی کنید تیمی هم راستا و هم فکر ایجاد کنید.  احتمال موفقیت تیمی که پیوند محکمی دارد، بیشتر از تیمی است که افراد آن دائما با یکدیگر در تنش هستند.

هرگز قانع به جایی که هستنید، نباشید. اگر ویژن یا چشم انداز شما، به همان اندازه که برای شما با ارزش و هیجان‌انگیز است، دیگران را هم به وجد می‌آورد، می‌تواند نشانه خوبی برای اضافه شدن به لیست همکاران باشد.

نکته مهمی که هنگام مصاحبه با یک کارجو باید به خاطر بسپارید این است که ببینید آیا او، حداقل تا زمانی که پایه‌های استارتاپ مستحکم شود و ثبات پیدا کند، با شما خواهد ماند یا خیر. یک راه خوب برای اطمینان از این موضوع، داشتن یک قرارداد شفاف است، که به سبب آن، برای مدت زمانی مشخص، افراد را ملزم به حضور و کار در تیم می‌کند.

همانطور که گفته شد، به گونه‌ای افراد را استخدام کنید که گویی برای یک کسب و کار موفق، تیم سازی می‌کنید، نه یک استارتاپ. به این ترتیب زمانی که استارتاپ شما به یک کسب و کار تمام عیار، تبدیل شد، مجبور نیستید مجددا به دنبال یک تیم اصلی جدید باشید. مراقب استخدام‌های نامناسب باشید. جذب نیروی بد در یک شرکت، منجر به از دست دادن زمان و پول شما می‌شود. استخدام نامناسب در یک استارتاپ، طنابی پوسیده است که سبب سقوط کل مجموعه خواهد شد.

چه پارامترهایی برای تشکیل تیم استارتاپی مورد نیاز است؟

بعد از اینکه دردسرهای جذب نیرو تمام شد، ما با یک تیم روبرو هستیم. بیایید این تیم را تجزیه و تحلیل کنیم. یک تیم ایده آل، متعادل و بالانس است. اگر در تیم، کسی ریسک پذیری بالایی دارد، پس باید یک عامل سرعت شکن (Speed breaker) نیز وجود داشته باشد. ساختار تیم استارتاپ باید متشکل از یک متفکر و ایده پرداز، یک فرد سخت کوش، یک متخصص مالی، یک نفر جهت جلوگیری مشکلات از پیش تعیین نشده و بحرانی و یک لیدر باشد. این ویژگی‌ها لزوما منحصر به فرد نیستند و مجموعه‌ای کلی، از قابلیت‌هایی هستند که هر استارتاپی به آن نیاز دارد. تیم شما برای هر یک از ویژگی‌های بیان شده، حداقل به یک نفر نیاز دارد.

پویایی و فعال بودن تیم

تیم اصلی، فارغ از بزرگی شرکت، چهره شرکت است. شخصیت‌های این تیم و تعاملات آن‌ها بایکدیگر، ساختار و کالچر نهایی شرکت را پرورش می‌دهند. به همین دلیل است که استخدام اولیه، کاری دشوار، مهم و حساس است. یک تیم اصلی برای یک استارتاپ مانند یک خانواده است. بنابراین سود یا زیان شرکت برای آن‌ها، جنبه شخصی پیدا می‌کند. افراد تیم شما باید در همان پایه و ابتدای کار، با هم کنار بیایند.

با تک تک اعضا ارتباط برقرار کنید و به آن‌ها حس بودن در یک خانواده را بدهید. این کار، منجر به تلاش حداکثری آن‌ها می‌شود. از همان زمان استخدام با تیم خود، با دید باز و انعطاف برخورد کنید. در مورد انتظارات خود از آن‌ها شفاف باشید. از همان ابتدا با دیدگاه آن‌ها را در رابطه با شرکت و هدف آن، آشنا شوید. این آشنایی اولیه خیلی بهتر از این است که در مسیر شکوفایی استارتاپ خود، متوجه دیدگاه متفاوت و لنگش در تیم شوید.

نقش یک لیدر

در این بخش به نقش مهم و کلیدی لیدر تیم اشاره خواهیم کرد. در ابتدای شروع یک استارتاپ، مجهولات و ناشناخته‌های زیادی وجود دارد. یک لیدر باید ایده پرداز باشد، بتواند از بحران و چالش‌های پیش‌بینی نشده جلوگیری کند، مشکل گشا باشد و همچنین دائماً روحیه همکاران خود را تقویت کند. اگر شما نقش لیدر را دارید، بهتر است روی تک تک این مهارت‌ها کار کنید و یک رابطه خوب با تیم ایجاد کنید. اگر در هر نقطه‌ای از زمان، تیم، حس جهت‌یابی خود را از دست بدهد و مسیرهای دیگری را دنبال کند، استارتاپ شما غرق خواهد شد. لیدر اصلی تیم، باید همواره تیم را در مسیر اصلی نگه دارد.

مهم‌تر از همه، مراحل اولیه حیاتی هستند و می‌توانند تیم را با شکست روبرو کنند. لیدر در مراحل اولیه شروع کار، در موقعیتی است که بیشترین تاثیر را روی آینده استارتاپ و بیزنس خواهد گذاشت. یک مدیر عامل در آن مراحل اولیه، عملا، هیچ تاثیر عمده‌ای بر فرآیند ندارد، فقط تصمیمات اصلی را بر عهده دارد. لیدر یک استارتاپ، همچنین مسئول نوع تصویری است که شرکت از خود ارائه می‌دهد.

عواملی که در هنگام ساختن یک تیم باید از آن‌ها اجتناب کرد:

برخی از عوامل وجود دارد که هنگام راه اندازی یک تیم مناسب باید از آن‌ها اجتناب کنید و آن‌ها عبارتند از:

1- به هر قیمتی از همگن بودن تیم خودداری کنید

2- فشار پروسه استخدام را روی سر خود تحمیل نکنید

3- اخراج فردی که کارایی خوبی در راستای هدف شرکت ندارد را طولانی نکنید و ضررهای خود و شرکت را سریعا و تا جای ممکن به حداقل برسانید

4- افرادی که با شکست در زندگی، کار یا … مواجه شده‌اند را طرد نکنید. اینگونه افراد معمولا با توجه به شرایطی که داشتند، رسیک پذیرتر هستند، دقیقا چیزی که   استارتاپ‌ها به آن نیاز دارند

در پایان…

با این اوصاف، لازم است بدانید که هیچ کتاب یا «تئوری‌های پیشرفته تیم‌سازی» وجود ندارد که شما را به اوج برساند. مسیر راه‌اندازی و ادامه استارتاپ، مانند مسیر یک ترن هوایی است. پویایی و بالا پایین‌هایی که در راه وجود دارد، آن را به یک مسیر هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند. دیدن اینکه چشم انداز شما پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها تلاش به واقعیت بدل می‌شود، بسیار ارزشمند خواهد بود. این راه به اندازه مقصد اصلی، مهم است و وجود یک تیم مناسب، آن را به یک تجربه‌ی غنی تبدیل می‌کند. در نهایت به یاد داشته باشید، اهمیت و جلوه استارتاپ شما، فارغ از اندازه و بزرگی، فقط و فقط به تیم مرکزی و اصلی آن بستگی دارد، پس در انتخاب آن، نهایت دقت خود را به خرج دهید.

با دیگران به اشتراک بگذارید: