پیچ دک Pitch Deck

نحوه ارائه کوتاه (پیچ دک) استارتاپی برای جذب سرمایه‌گذار

در این مطلب خواهید خواند:

یکی از مهم‌ترین مسائل صاحبان کسب‌وکارهای نوپا جذب سرمایه‌گذاران برای دریافت سرمایه است تا بتوانند استارتاپ خود را توسعه دهند. یکی از مهم‌ترین مسائل سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیز یافتن استارتاپی است که ارزشی جدید خلق کند و بتوانند بر اساس معیارهای خود بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند. برقراری پیوندی میان سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها به روش‌های مختلف ممکن است ولی شیوه استاندارد ارائه کوتاه یا پیچ دک در این مورد متداول است. Pitch Deck به روشنی موارد مهم هر استارتاپ‌ که مورد نظر سرمایه‌گذاران است را توضیح می‌دهد. از پیچ دک برای معرفی استارتاپ نیز استفاده می‌شود ولی نکاتی که در این متن به آن اشاره می‌کنیم در مورد ارائه پیچ دک به سرمایه‌گذاران خطرپذیر است و با توجه به نیازهای سرمایه‌گذاران تهیه شده است.

پیچ دک خوب کوتاه و صریح است

ارائه کوتاه (Pitch Deck) به سرعت نکات مهمی را بیان می‌کند. کوتاه بودن برای جذب سرمایه‌گذار اهمیت دارد چون سرمایه‌گذاران حدود ۲ تا ۴ دقیقه بر روی هر استارتاپ وقت می‌گذارند. این آمار جهانی است و اگرچه ممکن است موارد بسیار متفاوتی وجود داشته باشد ولی نکته مهمی را یادآوری می‌کند که ارائه استارتاپی شما نباید طولانی باشد، بهتر است موارد عمومی را حذف کنید و بر روی نکات متمایز استارتاپ خود تمرکز کنید. هیچ فایل پیچ دکی نباید بیش از ۱۹ اسلاید یا بخش باشد و به شکل خلاصه ارائه دادن این فایل نیز اهمیت دارد. تهیه پیچ دک کاری دشوار است چرا که بهتر است تمامی موارد مهم در این فایل گنجانده شود ولی زمان زیادی برای ارائه و مطالعه آن نیاز نباشد.

مواردی که اهمیت دارد در فایل Pitch Deck بیان شود شامل چشم‌انداز و ارزش پیشنهادی، مشکلی که استارتاپ قصد دارد آن را رفع کند، بازار هدف، فرصت‌ها، راهکار، مدل درآمدی، نقشه راه و اعتبارسنجی، بازاریابی و استراتژی فروش، گزارش مالی و ساختار استارتاپ است. در ادامه به اختصار نکاتی که لازم است در پیچ دک نوشته شود را شرح می‌دهیم.

 

۱. در ابتدای پیچ دک خود را معرفی کنید

در ابتدا بنویسید که استارتاپ شما چیست، چه کسی هستید و چرا اینجا هستید؟ متن خود را کوتاه بنوسید و با بیانی شیرین آن را ارائه کنید.

 

۲. اطلاعات تماس خود را ارائه دهید

اطلاعات تماس خود را ابتدای فایل بگذارید و به سرمایه‌گذاران اطلاع دهید که چطور می‌تواند سریع با شما تماس بگیرند. روش‌های مختلف تماس و راه‌های متفاوت ارتباطی را ارائه دهید تا برقراری پیوند سرمایه‌گذاران با شما راحت صورت گیرد.

 

۳. تیم خود را معرفی کنید

افراد پشت ایده را نشان دهید و نقش آنها را به طور مختصر شرح دهید. برای بسیاری از سرمایه‌گذاران داشتن تیمی متخصص و با انگیزه اهمیت دارد.

 

۴. شیوه سرمایه‌گذاری خود را شرح دهید

به اختصار بنویسید که بودجه برنامه‌ریزی شده شما چقدر است؟ به دنبال چه پولی هستید؟ چه سرمایه‌ای برای چه منظوری نیاز دارید و به سرمایه‌گذار نشان دهید که با این بودجه چه اقدامی خواهید کرد.

 

سوالات مهم سرمایه‌گذاران که بهتر است در پیچ دک به آن پاسخ دهید

بهتر است در هر پیچ دک به سوالاتی پاسخ دهید که احتمالا برای هر سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود. ۸ سوال متدوالی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر علاقمند هستند پاسخ آن را بدانند را در ادامه بخوانید.

 

۱. مسئله و مشکل اصلی چیست؟

سعی می‌کنید چه مشکلی را حل کنید؟ به طور واضح بیان کنید که ایده شما چه مشکلی را رفع می‌کند و این مشکل یک مشکل واقعی در جامعه هدف شما است.

 

۲. مدل کسب‌وکار شما چطور کار می‌کند؟

بیزینس مدل شما چیست؟ چه برنامه‌ای برای کسب درآمد دارید؟ انتظار دارید درآمدها چه زمانی افزایش یابد؟ برنامه خود و مسیر کسب‌وکارتان را به سرمایه‌گذار نشان دهید.

 

۳. مزیت شما چیست؟

چه چیزی راه حل شما را خاص می‌کند؟ شما چه فرقی با دیگران دارید؟ نشان دهید که راهکار شما برای مشکلی که در نظر گرفته‌اید بهترین است و یا مزیت‌هایی نسبت به دیگران دارد.

 

۴. رقبای شما چه کسانی هستند؟

راه‌حل‌های جایگزین مشکلی که سعی در حل آن دارید چیست؟ چه روش‌های دیگری برای حل این راهکار وجود دارد و رقابت در مورد ایده شما چطور خواهد بود؟

 

۵. سوال مهم پیچ دک: چه راهکاری دارید؟

توضیح دهید که چگونه برای حل مشکل مطرح شده برنامه‌ریزی کرده‌اید. راهکارتان را خلاصه ولی به روشنی شرح دهید.

 

۶. چه فرصت و بازاری در انتظار شماست؟

اندازه بازار هدف خود را بدانید یا حداقل سعی کنید آن را پیش‌بینی کنید. بیان فرصت‌هایی که برای بازار مورد نظر شما وجود دارد سرمایه‌گذار را به سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ شما تشویق می‌کند.

 

۷. محصول یا محصولات شما چیست؟

محصول یا خدمات شما در واقع چگونه کار می‌کند؟ چند نمونه از محصولاتی که در حال حاضر دارید را نشان دهید. محصولاتی که در نظر دارید ارائه دهید را نیز شرح دهید و در صورتی که محصولی ندارید درباره محصولات مورد نظرتان در آینده صحبت کنید.

 

۸. کشش شما چیست؟

جذب یا کشش (Traction) به معنای داشتن مجموعه‌ای قابل اندازه‌گیری از مشتریان است که می‌توانید آن را اثبات کنید. دلیل اینکه استارتاپ‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران هستند، رشد سریع و قابلیت جذب بالای مشتریان است. بهتر است درباره این مشتریان بالقوه نیز پیش‌بینی خود را بیان کنید.

 

علاوه بر مواردی که در بالا برشمردیم در پیچ دک خود مواردی از جمله دستاوردهایی که استارتاپ شما تا کنون داشته است و استراتژی خروج را نیز اضافه کنید. اگر استراتژی برای خروج ندارید و یا استارتاپی که راه‌اندازی کردید هنوز دستاوری نداشته است نیازی به نوشتن این بخش اضافه وجود ندارد.

ما در سرمایه‌گذاری جسورانه آگاه منتظر شما هستیم تا ضمن گفتگو درباره ایده و استارتاپ شما برای نوشتن پیچ دک مناسب نیز تیم شما را همراهی کنیم. سرمایه‌گذاری جسورانه آگاه بر روی استارتاپ‌های حوزه بازارهای سرمایه سرمایه‌گذاری می‌کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید: