مهارت های مورد نیاز برای توسعه استارت آپ

در این مطلب خواهید خواند:

10 مهارتی که هر بنیان‌گذار استارتاپی باید بداند!

بنیانگذار استارتاپ بودن و مدیریت کردن عملیات آن واقعاً سخت است. اکثر بنیانگذاران استارتاپ و صاحبان کسب و کار، این کار را دشوار می‌دانند. همه چیز برای رسیدن به حداکثر راندمان، نیاز به سرمایه گذاری، مراقبت و مهارت دارد. هرساله تعداد کثیری از استارتاپ‌های جدید، با شکست مواجه می‌شوند. مشکل از کجاست؟ دلایل مختلفی پشت آن وجود دارد؛ اما رایج‌ترین اشتباه بنیانگذاران تا به الان این است که آن‌ها مهارت کافی برای به نتیجه رساندن یک استارتاپ موفق را ندارند.

آیا شما یک موسس استارتاپ هستید؟ یا صاحب کسب و کاری خاص؟ اگر جواب شما مثبت است، در ادامه مقاله با ما همراه شوید. در این مقاله چند مهارت رایج و بسیار کاربردی را، که هر کارآفرینی باید داشته باشد، تحلیل و بررسی می‌کنیم.

به چه کسی کارآفرین گفته می‌شود؟

کارآفرین کسی است که کسب ‌وکاری را راه‌اندازی می‌کند تا مشکلات مردم را حل کند، ارزش‌هایی را به زندگی آن‌ها بیافزاید و خود نیز از همین راه درآمدزایی کند. ما بسیاری از کارآفرینان موفق از جمله استیو جابز، ایلان ماسک، هنری فورد و بسیاری دیگر را،  که جهان را تغییر دادند دیده‌ایم.  این کارآفرینان همیشه الهام بخش بنیانگذاران و کارآفرینان عصر جدید خواهند بود. آن‌ها چیزی را توسعه داده و اختراع کرده بودند که بسیاری از مشکلات مردم و همچنین جهان، مانند گرمایش جهانی، آلودگی، سفر فضایی، هوش مصنوعی و بسیاری موارد دیگر را حل می‌کند. ایلان ماسک بنیانگذار چند شرکت نوآور از قبیل Space X، تسلا، کمپانی Boring، The Neura Link و solar city است که به شکل دادن جهان آینده کمک خواهند کرد.

یک بنیان‌گذار استارتاپ موفق راه سختی را طی کرده است. این راه سخت شامل کار کردن‌‌های وقت و بی وقت در محیط‌های شاید ناخوشایند برای کار و … است. بنابراین به جرئت می‌توان گفت، راه موفقیت به هیچ وجه هموار نخواهد بود. در این راه شما ممکن است مجبور به فداکاری شوید، گاهی بی انگیزه باشید، مسیر راه خود را گم کنید و خیلی اتفاقات ناخوشایندتری را تجربه کنید؛ اما هرگز تسلیم نشوید.

همه این کارآفرینان و رهبران بزرگ مانند استیو جابز، ایلان ماسک و بیل گیتس این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین کارآفرین موفق کسی است که هرگز تسلیم نمی‌شود.

10 مهارت برای بنیانگذاران یک استارتاپ احتمالا موفق

در ادامه 10 مهارت برای راه‌اندازی استارتاپ موفق آورده شده است و به تفضیل به توضیح هر یک خواهیم پرداخت. فقط پیش از آغاز مطالعه این مهارت‌ها، به خاطر داشته باشید که تنها تمرین مکرر سبب تسلط شما به این مهارت‌ها می‌شود.

شبکه سازی

اولین مهارتی که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد، مهارت شبکه سازی و برقراری ارتباط است، این دو مهارت تقریباً برای همه مفید و لازم است. اگر بتوانید بر مردم تأثیر بگذارید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، کار شما آسان‌تر خواهد شد. تقریباً هر کارآفرین موفق این مهارت‌ها را دارد. فقدان مهارت‌های ارتباطی، شما را در تیمی که اداره می‌کنید، به عنوان فردی کم انرژی نشان می‌دهد. یک زبان بدن و کلامی قدرتمند، همیشه پیام را عمیق‌تر به مخاطب انتقال می‌دهد.

حال که نوبت به صحبت راجع به شبکه شد، باید این نکته را باید بدانیم که:

ارتباطات شبکه‌ای شما، ارزش خالص استارتاپ شماست.

با افراد جدید آشنا شوید، دانش و تجربه خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و روابطی قوی ایجاد کنید.

در بازاریابی و فروش حرفه‌ای باشید

آیا می‌دانید هر کارآفرین و بنیانگذار استارتاپ موفق، یک فروشنده (Salesman ) و بازاریاب حرفه‌ای است. این افراد می‌دانند چگونه محصولات خود را بازاریابی کنند و چگونه آن را بفروشند.

در دنیای امروز همه مشغول فروش هستند، خواه محصول باشد خواه ایده یا مهارت.

مهارت شما در بازاریابی و فورش، امری کلیدی است که باعث پایداری سازمان شما می‌شود. با انجام بخش فروش و بازاریابی می‌توانید حس مشتری خود را عمیقاً درک کنید. بنابراین با توجه به نیاز مخاطب د راستای رفع آن تلاش خواهید کرد.

بیایید با هم مثالی از ایلان ماسک در رویداد معرفی کامیون سایبری را بررسی کنیم.

در خلال مراسم معرفی، شیشه پنجره‌های کامیون سایبری شکسته شد، آیا می‌توان این‌گونه برداشت کرد که این رویداد معرفی محصول ناموفق بود؟ قطعا نه! حتی بعد از این اتفاق، آن‌ها 2,500,000 پیش سفارش برای کامیون تسلا سایبر بدست آوردند، اکنون می‌توانید تصور کنید که چگونه ایلان ماسک، یک بازاریاب حیرت انگیز است. با انجام بازاریابی و فروش، می‌توانید تیم فروش و بازاریابی خود را نیز راهنمایی کنید. این کار، مدل کسب و کار شما را نیز به بقیه افراد گروه منعکس می‌کند.

مدیریت منابع انسانی (استخدام، تشکیل تیم و اخراج)

این بخش، سخت‌ترین چالشی است که تاکنون در تاریخ دنیای تجارت وجود داشته است. استخدام استعدادهای مناسب برای یک کسب و کار، سخت‌تر از آنچه که می‌اندیشید، خواهد بود.

در کشور هند، امروزه، بیشتر مردم با فقدان یادگیری یک مهارت و افزایش دانش و آگاهی روبرو هستند. هر شرکتی برای حداکثر رشد خود تا شکوفایی، به کارکنانی ماهر نیاز دارد. به عنوان یک بنیانگذار استارتاپ، باید افرادی را با استعدادهایی متناسب با کسب و کار خود، انتخاب کنید، در غیر این صورت، در نهایت بازدهی استارتاپ کاهش میابد و با ضرر مواجه  خواهید شد. همچنین باید بدانید که چگونه KPI‌های کارکنان خود را مدیریت کنید و وظایف روزانه، برایشان را تعیین کنید.

بحث دیگری در این بخش مطرح می‌شود، اخراج کردن است. تقریباً هر استارتاپی مجبور به انجام اخراج برای برخی کارکنان است. هیچ کس، نمی‌خواهد پول خود را برای کسی که حتی توانایی کار برای هدف شرکت را ندارد، با پرداخت حقوق هدر دهد. شما در طول مسیر، همواره باید بررسی کنید که چه زمانی راندمان کسب و کار کاهش یافته و در صورت نیاز، تعدیل نیرو کنید.

امور مالی

گردش مالی مجموعه برای بقای یک استارتاپ اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین یک مدیر موفق باید همواره تناسب مخارج و درآمد را حفظ کند. در مرحله اولیه راه اندازی کسب و کار، شما باید سرمایه اولیه خود را مدیریت کنید. باید بدانید چه مقدار پول برای سرمایه در گردش، توسعه محصول، اجاره، حقوق کارکنان، بازاریابی، تعمیر و نگهداری، در جریان است، همچنین باید برنامه‌ای مشخص جهت بازگشت سرمایه داشته باشید. شما باید یک جریان نقدی ثابت را برای شرکت خود ایجاد کنید. برای دستیابی به ابن مهم باید تمام جوانب سرمایه‌گذاری و فروش را در نظر بگیرید.

مدیریت رابطه‌های درون سازمانی و برون سازمانی

ایجاد روابط، همیشه بخش مهمی از یک کسب و کار است. رابطه خوب با کارمندان و مشتریان، موفقیت و شادی بیشتری را به ارمغان می‌آورد. افراد در روابط، ارتباط موثر بیشتری با هم برقرار می‌کنند. برای ایجاد روابط با مشتریان خود، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. همچنین می‌توانید شخصاً و به صورت رو در رو درباره خدمات محصول خود، بازخورد مشتریان را جمع آوری کنید.

یک رابطه سالم همچنین به شما در ایجاد یک کامیونیتی موثر، کمک می‌کند. شما می‌توانید با ایجاد روابط عمیق، در احساسات مشتری فرو بروید. به همین دلیل این مورد، یک مهارت مهم است که باید به خوبی بتوانید از آن استفاده کنید.

تغییرات بازار را بپذیرید و سعی کنید با آن‌ها تکامل پیدا کنید.

یکی از مولفه‌های اصلی بازار، تغییرات آن است. کارآفرینان موفق با در نظر داشتن این نکته همیشه آماده این تغییرات هستند و به محض رخ دادن تغییر، سعی می‌کنند مجموعه خود را با آن وفق دهند. در واقع با تغییر بازار سعی می‌کنند کسب و کار خود را بهبود دهند. کسانی که تغییرات بازار را نمی‌پذیرند، خیلی زود از گردونه‌ی تجارت و کسب و کار حذف می‌شوند. بزرگ‌ترین مثال این اشتباه، نوکیا است، شرکت نوکیا، ورود و وجود سیستم عامل اندروید را قبول نکرد و امروزه، از دنیای گوشی‌های هوشمند، عملا کنار گذاشته شده است.

پیشنهاد ما به شما این است که همیشه در کسب و کار خود کنجکاو باشید که هر روز جنبه‌های جدیدی از کسب و کارتان را یاد بگیرید. شروع یک سرمایه‌گذاری، ماجراجویی‌ و چالش‌های جدیدی را برای شما ایجاد می‌کند، بنابراین ذهن خود را برای رویارویی با این چالش‌ها آماده کنید. نتیجه اجتناب ناپذیر این آمادگی ذهنی، پیشرفت روزافزون کسب و کار و شخص شما خواهد بود.

همیشه سعی کنید آنچه را که بازار به دنبال آن است، را بیابید. تا حد امکان، بیشتر برای یادگیری در مورد صنعت و کسب و کار خود تمرکز کنید و همیشه چیزهای مختلف را امتحان کنید. مهمترین چیز، برای ادامه راه، در اختیار داشتن ابزار و فناوری‌های به روز است، هر دو این موارد، از پیش‌نیازهای اصلی برای رسیدن به موفقیت هستند. بنابراین همیشه، تشنه یادگیری در مورد فناوری و دیگر موارد، از جمله افزایش دانش مرتبط با صنعت و کسب و کار خود باشید.

برنامه ریزی استراتژیک

هر کسب ‌و کاری به برنامه‌ریزی و استراتژی نیاز دارد، به‌عنوان یک بنیان‌گذار استارتاپ، باید در برنامه‌ریزی، برای مدل کسب‌وکار، بازاریابی، یا واگذاری وظایف به کارمندان، به صورت کاربردی و میدانی عمل کنید. داشتن یک استراتژی به شما مسیر روشنی، در مورد آنچه که باید انجام دهید، ارائه می‌دهد، که راهی ساده و موثر برای تکمیل هر کاری، محسوب می‌شود. بنابراین، همیشه سعی کنید برای کسب و کار خود برنامه ریزی استراتژیک داشته باشید.

ایجاد انگیزه

در دنیای امروز، ایجاد انگیزه درونی برای ادامه، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاییست که باید آن را به خود بیاموزید. هر کسی به انگیزه بیرونی نیاز دارد، اما شما به عنوان یک کارآفرین، باید خودتان انگیزه ایجاد کنید. شما به عنوان کارآفرین باید برای کارکنان خود انگیزه ایجاد کنید. با در نظر گرفتن این ماجرا می‌بینید که انگیزه درونی شما تنها راه بازده بالای کارکنان است.

در طول مسیر راه‌اندازی استارتاپ، شما سختی‌های زیادی را خواهید دید. سعی کنید با در نظر گرفتن آینده روشن کسب و کار خود، این سختی را به فال نیک بگیرید و از ادامه دادن خسته نشوید.

مهارت مدیریت زمان

در این دنیای شلوغ، انجام مدیریت زمان تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد! هر کسی فقط 24 ساعت در روز فرصت دارد، اما استفاده موثر از آن، کاری است که افراد کمی می‌توانند انجام دهند. به عنوان یک کارآفرین همیشه به یاد داشته باشید که زمان شما محدود است، پس آن را صرف اقدامات بیهوده نکنید. برای کارهای روزانه خود، چه شخصی و چه کاری، برنامه ریزی درستی داشته باشید و کارهای مهم را در اولویت قرار دهید. برای یادگیری مدیریت زمان، تنها کاری که باید انجام دهید تمرین مداوم است.

خلاقیت

وجود خلاقیت، شما را چند سطح بالا می‌برد. امروزه برندها در کمپین‌های بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی خود، خلاقیت‌ زیادی در جذب مخاطب به شکل‌های مختلف، به خرج می‌دهند. شما باید خلاق‌تر باشید تا از رقبای خود پیشی بگیرید. برای یادگیری ایجاد خلاقیت، چیزهای جدیدی را در هر بخش از برند خود اعمال کنید، اعم از بازاریابی، برندسازی، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، بسته بندی و… .

با دیگران به اشتراک بگذارید: