سرمایه‌گذاران خطرپذیر

سرمایه‌گذاران خطرپذیر و روش‌‌های موفق تأمین سرمایه استارتاپ

در این مطلب خواهید خواند:

روش‌های گوناگونی برای تأمین هزینه استارتاپ وجود دارد ولی سؤال اصلی صاحبان کسب‌وکارهای نوپا این است که چه روشی موفقیت آمیز است؟ چطور می‌توان سرمایه را به استارتاپی جذب کرد؟ چطور و از چه روشی بودجه مورد نیاز استارتاپ را جذب کنیم؟ سرمایه‌گذاران خطرپذیر چگونه به تامین هزینه‌های استارتاپ‌ها کمک می‌کنند؟

روشی جادویی برای کسب بودجه و سرمایه برای ایده شما وجود ندراد، سرمایه‌گذاران فراوانی بر روی ایده‌های فناورانه و خلاقانه سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی این شما هستید که مسیر رسیدن به این سرمایه‌گذاران را می‌پیمایید و به روش‌های گوناگون اعتماد آنها را جلب می‌کنید. کارآفرینان از روش‌های جدید برای جذب بودجه استفاده می‌کنند. روشی جز روش‌های رایج مانند دریافت وام یا قرض پولی در کوتاه مدت از آشنایان که مشکلات بعدی پدید خواهد آورد. کارآفرینی با ایده محقق نمی‌شود بلکه شیوه جلب سرمایه نیز بخشی از اقدامات کارآفرین موفق است. گرفتن وام، قرض کردن از دوستان و آشنایان، تأمین هزینه به وسیله سرمایه‌گذاری بنیانگذاران اولیه، ایجاد کمپین عمومی برای جذب سرمایه بر روی استارتاپ، استفاده سرمایه و خدماتی که حامیانی مانند شتابدهنده‌ها، فرشته‌ها، سرمایه‌گذران خطرپذیر و مراکز رشد ارائه می‌دهند بخشی از روش‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن سرمایه‌ای را جذب استارتاپ خود کرده و مشکلات اقتصادی خود را رفع کنید.

 چه زمانی وام بانکی یا تسهیلات به کارآفرین کمک می‌کند؟

استارتاپ‌ها به یک دلیل ساده از گرفتن وام خودداری می‌کنند. وام مبلغی است که بانک یا نهاد و سازمانی می‌پردازد و سپس در مدتی مشخص انتظار بازپرداخت آن را دارد. استارتاپ‌ها ممکن است موفق شوند و یا شکست بخورند و آمار احتمال شکست آنها را بیشتر از موفقی شدن نشان می‌دهد بنابراین گرفتن هر وامی به نفع کارآفرینان نیست و ممکن است آنها را مقروض کند. اگرچه هر کارآفرینی ایده خود را فوق‌العاده می‌داند و پیش از آنکه به جذب سرمایه فکر کند عوامل تضمین کننده موفقیت را در نظر گرفته است ولی باز هم ممکن است در بازار شکست بخورد. در صورت شکست استارتاپ بازپرداخت وام بر عهده او خواهد ماند و علاوه بر پذیرش شکست جبران چنین خسارتی نیز به او فشار روانی و اقتصادی وارد خواهد کرد. بنابراین هر وامی مناسب کارآفرینان نیست ولی اگر تسهیلات و وامی از سوی سازمانی مرتبط با شروطی مشخص برای ایده کارآفرینانه شما وجود دارد آن را بررسی کنید. ممکن است بتوانید بخشی از هزینه‌های اولیه استارتاپ خود را با وامی که سازمان مرتبط با کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد تأمین کنید و در این مرحله بازپرداخت آن نیز از عهده گروه اولیه مؤسس استارتاپ بر می‌آید. برخی از سازمان‌ها وام و تسهیلاتی ارائه می‌دهند که به صورت مشخص فرآیندهای ابتدایی فعالیت را تسهیل می‌کنند.

 چطور می‌توانید خدمات استارتاپی خود را در ازای موارد مورد نیاز عرضه کنید؟

هر استارتاپ برای حل مشکل و یا پاسخ به مسئله‌ای ایجاد می‌شود. شما می‌توانید بازار و مشتریان بالقوه خود را که می‌توانند بخشی از نیازهای شما را رفع کنند بیابید و به این ترتیب با عرضه خدمات خود از آنها درخواست کنید تا در مقابل نیازهای شما را برطرف کنند. برای مثال اگر شما با استفاده از هوش مصنوعی به شکلی منظم اخبار مورد نیاز سازمانی را در اختیار او قرار دهید آنها نیز فضای کار و یا تاسیسات مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهند و یا می‌توانند مشاوره حقوقی مورد نیاز شما را ارائه دهند. به این ترتیب بدون نیاز به سرمایه، مسائلی که نیازمند سرمایه و بودجه هستند مرتفع می‌کنید.

 آیا حمایت شتابدهنده مناسب استارتاپ شما است؟

بسیاری از استارتاپ‌ها اولین گزینه برای رفع نیازهای خود را مراجعه به شتابدهنده‌ها می‌دانند. شتابدهنده‌ها می‌توانند تا حد زیادی مشکلات بسیاری از استارتاپ‌ها را رفع کنند و با حمایتی چند جانبه امکان موفقیت آنها را افزایش دهند. پیش از آنکه به شتابدهنده‌ای مراجعه کنید در نظر بگیرید که چه نیازهایی دارید؟ آیا شتابدهنده با منتورینگ خود نیاز شما را رفع می‌کند؟ اگر شتابدهنده محیطی اشتراکی برای فعالیت شما در مراحل اولیه رشد در نظر بگیرد مشکل شما در داشتن فضا حل می‌شود؟ گاهی نیازهای استارتاپ‌ها مطابق با سرمایه و حمایتی که شتابدهنده در اختیار آنها قرار می‌دهد نیست و لازم است به شکلی مشخص این موارد را در نظر بگیرید. برای مثال اگر شما نیازی به مشاوره کسب‌وکار نداشته باشید و منتورینگ فنی در حوزه برنامه نویسی و حمایت برای ورود به بازار مورد نیاز شما باشد بهتر است از این نظر شتابدهنده را بررسی کنید. اگر در این مرحله از فعالیت نیاز به بودجه و سرمایه مالی دارید شتابدهنده نمی‌تواند کمک زیادی به شما کند اگرچه در بسیاری از موارد کانالی مطمئن برای پیوند شما با سرمایه‌گذاران است.

 سرمایه‌گذاران خطرپذیر دغدغه مالی شما را رفع می‌کنند؟

سرمایه‌گذران خطرپذیر سرمایه‌ای در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند که نه مانند ارائه وام در انتظار بازپرداخت آن هستند و نه مانند مبادله خدمات ارائه سرمایه را به دریافت خدمتی در لحظه کنونی مرتبط می‌کنند بلکه آنها با شناخت بازار و استارتاپ‌ها بر روی استارتاپی که احتمال موفقیت آن را می‌دهند سرمایه‌گذاری می‌کنند. عبارت خطرپذیر، جسورانه یا ریسک پذیر به احتمال موفقیت پایین استارتاپ‌ها و احتمال موفقیت ناگهانی و بی نظیر اندکی از آنها اشاره می‌کند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر سرمایه مورد نیاز در هر مرحله از رشد استارتاپ را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدون دغدغه مالی به پرورش و توسعه کسب‌وکار خود بپردازید و در مقابل پس از موفقیت اگر موفقیتی به دست آوردید سهمی از این موفقیت را برای خود در نظر می‌گیرند. این شیوه جذب سرمایه بهترین روش برای استارتاپ‌ها است زیرا هزینه‌های شکست را کاهش می‌دهد و با تأمین هزینه‌های رشد و توسعه احتمال موفقیت شما را نیز افزایش می‌دهد. اما چطور می‌توانید نظر سرمایه‌گذاران خطرپذیر را به ایده و کسب‌وکار خود جلب کنید؟

چه زمانی به سرمایه‌گذاران خطرپذیر مراجعه کنید؟

برای هر استارتاپ و در هر مرحله از رشد استارتاپ‌ها روشی برای جذب سرمایه توصیه می‌شود ولی سرمایه‌گذاری خطرپذیر، گزینه‌ای عالی برای استارتاپ‌هایی است برای رشد سریع دورخیز کرده‌اند زیرا سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر اغلب زیاد است و با استفاده از چنین امکانی بدون دغدغه بازگشت این سرمایه می‌توانید بر روی کسب‌وکار خود متمرکز شوید. اما برای آنکه چنین سرمایه‌ای را جذب کنید باید بدانید که سرمایه‌گذاران خطرپذیر به دنبال چه هستند.

درباره جزئیات با سرمایه‌گذاران خطرپذیر صحبت کنید

سرمایه‌گذاران خطرپذیر برخلاف سرمایه‌گذاران معمولی فضای کاری شما را می‌شناسند. آن‌ها با استارتاپ‌ها و مدل کسب‌وکاری آنها آشنا هستند و نیازی به صرف وقت برای توضیح این موارد به آنها نیست. بنابراین درباره جزئیات کار با آنها صحبت کنید. استارتاپ شما در چه مرحله‌ای است؟ تا چه اندازه بازار را می‌شناسید و می‌خواهید در چه فرآیندی چه بخشی از این بازار را برای کسب‌وکار خود آماده کنید؟ به سؤالات جزئی که مطرح می‌کنید پاسخ دهید تا سرمایه‌گذار بیشتر با کسب‌وکار شما آشنا شود.

صادقانه از شکست‌هایتان با سرمایه‌گذاران خطرپذیر حرف بزنید

محدودیت‌هایی که دارید و عواملی که منجر به شکست خواهد شد شما را به سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر برده است و بهتر است صادقانه از این محدودیت‌ها صحبت کنید. موفقیت شما موفقیت آنها خواهد بود و سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای کسب سودی در آینده به فکر حل مشکلات شما و رفع این محدودیت‌ها هستند. از شکست‌های قبلی بگویید و انگیزه خود برای رفع موانع را بیان کنید.


روش هوشمندانه جذب سرمایه‌گذار


برای جلب نظر سرمایه‌گذاران خطرپذیر بهتر است خود را معرفی کنید، کسب‌وکار خود را و مسیری که برای ایجاد آن طی کردید را شرح دهید و سرانجام درباره مدل تعاملی خود با سرمایه‌گذار صحبت کنید. بهتر است در ابتدا توافقی برای تعامل ایجاد شود تا ادامه مسیر بدون چالش طی شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید: