اوبر

اوبر چطور شکل گرفت و موفق شد؟

در این مطلب خواهید خواند:

اوبر تنها یک نمونه از نوآوری‌هایی است که با زمانبندی صحیح از فناوری‌های به بلوغ رسیده استفاده کرد. نوآوری‌های فراوانی در سال‌های اخیر تغییرات بزرگ و تاثیرگذار ایجاد کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد نوآوری‌هایی که فراگیر شده و تغییرات گسترده ایجاد می‌کنند معیارها و ویژگی‌هایی مشترک دارند. اوبر یکی از این نوآوری‌ها بود که ناگهان شیوه حمل و نقل را تغییر داد و به سرعت یه دلیل ویژگی تکرارپذیری کسب‌وکارهایی مشابه آن ایجاد شدند. در اینجا ویژگی‌های این نوع نوآوری را بررسی می‌کنیم:

 

اوبر با چه روشی شکل گرفت؟

در اینجا روشی که کارآفرینی دیجیتال بی‌سی‌جی را به ایده اوبر رساند بررسی می‌کنیم، استفاده از چه عواملی به اوبر کمک کرد که تا این اندازه موفق باشد؟ از این شیوه می‌توان برای بررسی ایده‌ها و کسب‌وکارهای دیگر استفاده کرد و با بررسی آن‌ها احتمال موفقیت را با توجه به این الگو سنجید.

 

تکنولوژی جدید

استفاده از تکنولوژی جدید و فرصت‌هایی برای انواع جدید کسب‌وکارهای نوپا و جدید که هدف اصلی آن‌ها نوآوری بر اساس فناوری‌های جدید است در رسیدن به ایده‌های نوآورانه اهمیت زیادی دارد. فناوری جدید در قالب 3G, 4G, GPS، صفحه‌نمایش لمسی، بهینه‌سازی توان پردازنده و تحول در تجربة کاربر با هم تلفیق می‌شوند تا تلفن‌های هوشمند را توانمند کنند.

 

زیرساخت‌های جدید

توجه به زیرساخت‌های جدید که فرصت‌هایی برای پشتیبانی از این فناوری‌های جدید و تعاملات بین آن‌ها و کاربران به وجود می‌آورند. زیرساخت‌های جدید مانند تلفن‌های مخابراتی و پهنای باند بی‌سیم امکان ورود به سیستم توسط کاربران تلفن‌های هوشمند در حجم بسیار بالا را فراهم می‌کند.

 

تاثیر بازارهای جدید برای اوبر

فرصت‌هایی برای انواع جدید بازار ایجاد می‌شود تا تعاملات بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در اکوسیستم جدید را تسهیل کند. بازارهای جدید و مدل‌های عملیاتی در قالب اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند توزیع گسترده‌ای را برای کاربران نهایی فراهم می‌کند.

 

تجمیع‌های[1] جدید

فرصت ارائه تجمیع‌ها جدید بر اساس تکنولوژی، محصول و خدمات نو در اکوسیستم جدید وجود دارد. تجمیع‌های جدید در قالب شرکت‌هایی مانند اوبر کاربران نهایی که خواستار خدمات حمل‌ونقل شهری هستند و همچنین رانندگانی که حاضر به عرضة وسیلة نقلیة خود هستند را در یکجا جمع می‌کنند.

قبل از پیشرفت و به بلوغ رسیدن یک فناوری، جستجوی فرصت‌هایی برای ایجاد کسب‌وکار در بازار و تجمیع منطقی نیست. در عوض، کارآفرینان باید به دنبال فرصت‌هایی برای توسعه فناوری خام و آماده‌سازی آن برای مقیاس‌پذیری باشند.

 

فرصت‌های فعلی اکوسیستم

خوشبختانه حتی با توجه به تأثیرات کووید۱۹، امروزه فعالیت‌های زیادی در اکوسیستم انجام می‌شود. اکنون حداقل پنج فناوری مختلف شامل داده[2]، API، هوش ماشین[3]، اشیاء هوشمند[4] و تمرکززدایی[5] هم‌زمان به مرحلة بلوغ نزدیک می‌شوند. کارآفرینان هوشمند فرصت‌های نوآورانه‌ای که رشد این موارد ایجاد خواهد کرد را نادیده نمی‌گیرند.

 

هر یک از عوامل فوق به ویژگی‌هایی اشاره می‌کنند که احتمالا در بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا وجود دارند ولی نگاه دقیق و دوباره به این عوامل ما را در استفاده از نوآوری سودآور یاری خواهد کرد.

 

[1] aggregation

[2] data

[3] Machine intelligence

[4] Smart things

[5] decentralization

با دیگران به اشتراک بگذارید: